Is goede usability alleen voor grote spelers weggelegd?

Tijdens de minor Communicatie 2.0 hebben we een collge gevolgd van Reinier Meenhorst, DJUST webdesign en advies. Dit college stond geheel in het teken van usability. Voor dit college ging mijn kennis over usability niet veel verder dan weten dat het voor gebruiksvriendelijkheid staat. Nu weet ik dat het een van de, misschien wel het belangrijkste aspect is van een website.

Om ons verder te laten verdiepen in usability werd het college afgesloten met de volgende stelling: “Usability is duur, eng en ingewikkeld” – Ruben Timmerman

De stelling werd ook omschreven als: ‘’Usability verbetering is intensief en (te) duur, alleen geschikt voor grote bedrijven en instellingen.’’ Dat is een zeer interessante stelling. Want het zou betekenen dat alleen websites en dergelijke van grote spelers of merken gebruiksvriendelijk zijn.

Tribal Internet Marketing schreef een artikel over verbetering van usability. De oplossing voor een goede usability ligt volgens hun in de interne zoekfunctie. ‘’Door de ingevoerde zoektermen te analyseren, kun je onder meer bepalen: of de website aansluit op de verwachtingen van de bezoekers en of bepaalde onderdelen van de website minder goed vindbaar dan zelf wordt gedacht.’’ Het grote voordeel van een interne zoekmachine is, dat de zoekresultaten heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Dit in tegenstelling tot de zoekresultaten van andere zoekmachines zoals Google.

Usability hoeft niet perse duur te zijn. Er is alleen wat vernuft voor nodig om het goedkoop te houden. Wanneer je een bedrijf inschakelt om de usability van bijvoorbeeld je website te verbeteren, kan het duur uitpakken. Wanneer je minder te besteden hebt moet je iets creatiever zijn. Verbetering van usability is dus niet alleen voor de grote spelers.

Dit bericht werd geplaatst in Usability. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s